10 verschillen tussen Yoga en andere sporten

Hieronder de 10 verschillen.

  1. Door het beoefenen van asanas (poses) wordt het zuurstofverbruik verlaagd, terwijl het zuurstofverbruik bij de meeste andere sporten wordt verhoogd.
  2. Tijdens een asana daalt het aantal ademhalingen per minuut, terwijl het aantal ademhalingen bij de meeste andere sporten stijgt.
  3. Als je langere tijd in een yogapose blijft, daalt je lichaamstemperatuur. Bij het beoefenen van de meeste andere sporten stijgt het juist.
  4. Spieren ontvangen weinig voeding en zuurstof tijdens het beoefenen van asanas, de organen kunnen hierdoor volop gevoed worden. Bij andere sporten werkt dit in het lichaam net andersom.
  5. Asanas helpen je met het balanceren van zowel het hormoonstelsel als de emoties. Dit is niet altijd het geval bij een andere sport.
  6. Asanas stimuleren het parasympathetic zenuwstelsel (rest & digest), terwijl bij een andere sport vaak het sympathische zenuwstelsel (fight or flight) gestimuleerd wordt.
  7. De meeste sporten (over-)belasten je gewrichten, waardoor men op latere leeftijd stijf kan worden, wat zelfs tot reuma kan leiden. Asanas belast de gewrichten niet.
  8. In tegenstelling tot de meeste sporten wordt er voor asanas de tijd genomen om bewust te ontspannen. Dit stimuleert de co√∂rdinatie tussen het lichaam en de geest.
  9. De meeste fysieke oefeningen neigen naar het opbouwen van gifstoffen in het lichaam, terwijl de yogahouding de gifstoffen doen afbreken.
  10. Bovendien verhoog je je focus en je bewustzijn door het beoefenen van asanas.

           Home